درمان بواسیر

پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۵۳ ق.ظ

درمان شقاق با دارو

یک کرم یا پمادی که حاوی ماده بی حس کننده ای مثل لیدوکائین است به تسکین درد شقاق کمک می کند. شما باید کرم یا پماد را تنها برای مدت کوتاهی ( بین ۵ تا ۷ روز) مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که در مدت زمان بیشتری ماده بی حس کننده را مورد استفاده قرار دهید، ممکن است باعث التهاب یا حساسیت پوست دور مقعد شود. شما می توانید از پزشک درخواست کنید که یکی از این کرم ها یا پمادها را برای شما تجویز کند.

 

همچنین می توانید بعضی از این محصولات را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. کرم یا پماد باید قبل از رفتن به دستشویی مورد استفاده قرار گیرد. در صورت وجود التهاب زیاد دور شقاق مقعد، کرم یا پمادی که حاوی داروی استروئید است و توسط پزشک تجویز می شود. استروئیدها باعث کاهش التهاب می شود و به کاهش ورم کمک می کنند. این کار باعث تسکین هر نوع خارش و درد می شود. از این نوع کرم یا پمادها نباید بیشتر از یک هفته استفاده کنید. دارو های مسکنی مثل پاراستامول یا ایبوپروفن به تسکین درد کمک می کنند (اما از مصرف کدئین پرهیز کنید). از بوجود آمدن یبوست جلوگیری کنید و مدفوع خود را نرم نگه دارید.

یکی روش دیگر درمان این بیماری استفاده از پماد گلیسیرین تری نیترات است. در صورتی که پماد گلیسیرین تری نیترات (GTN) را روی مقعد بمالید، باعث شل شدن عضله دور مقعد می شود. این کار با گشاد سازی عروق خونی در آن ناحیه باعث افزایش ارسال خون به پوست آسیب دیده می شود. انجام این کار باعث بهبود سریعتر شقاق مقعد می شود و همچنین باعث تسکین درد می گردد. پزشک زمانی استفاده از پماد GTN را توصیه می کند که بیماری شقاق مقعد شما بیش از یک هفته طول کشیده باشد و مخصوصا اگر به نوع مزمن مبتلا شده باشید. پماد GTN در بعضی موارد موثر است، اما در موارد دیگر اثر بخش نیست. تحقیقات نشان می دهند که با استفاده از پماد GTN از هر ۱۰ بیمار  ۶ بیمار بهبود پیدا می کنند. در صورتی که شقاق مقعد به حال خود گذاشته شود، از هر ۱۰ بیمار ۵ بیمار بهبود پیدا می کنند. از این رو، اثر پماد GTN چندان زیاد نیست، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

نکاتی که در هنگام استفاده از پماد GTN برای درمان شقاق مقعد باید در نظر داشته باشید شامل موارد زیر می باشد:

این محصول فقط باید با تجویز پزشک استفاده شود، این پماد حاوی ۰٫۴ درصد گلیسیرین تری نیترات است. این محصول را باید برطبق دستورالعملی که در بروشور داخل جعبه آن قرار دارد مصرف کنید. برای مثال دوز استاندارد ۲٫۵ سانتی متر است، که از لوله با فشار بیرون داده می شود. یک خط اندازه گیری با محصول ارائه می شود تا ۲٫۵ سانتی پماد را اندازه گیری کنید.

یک دوز استاندارد از پماد را با فشار بر روی یک انگشت قرار می دهد (انگشت را باید قبل از مالیدن با روکشی بپوشانید). سپس پماد را داخل مقعد بمالید. پماد هر ۱۲ ساعت تا زمان تسکین درد یا حداکثر تا هشت هفته مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از پزشکان توصیه می کنند که حتی اگر درد زودتر تسکین یافته باشند، برای ۶ تا ۸ هفته پماد را استفاده کنید. علت این امر این است که عموما بین ۶ تا ۸ هفته طول می کشد تا شقاق مقعد بهبود پیدا کند، حتی اگر درد زودتر برطرف شده باشد. بروشور محصول جزئیاتی در مورد افرادی که نباید پماد را مورد استفاده قرار دهند و عوارض جانبی احتمالی آن ارائه می کند. برای مثال، این پماد معمولا نباید برای کودکان استفاده شود، مگر این که یک پزشک متخصص آن را تجویز کند و همیشه در بارداری توصیه نمی شود. از هر ۱۰ نفر ۵ نفر پس از استفاده از پماد GTN دچار سردرد می شود. گلیسیرین تری نیترات وارد جریان خون می شود و باعث سردرد می شود. سردرد عموما بین سی دقیقه یا بیشتر از بین می رود. در صورت بروز سردرد مصرف داروهای مسکنی مثل  پاراستامول مفید و اثر بخش است.  در صورتی که به سردرد شدیدی دچار می شوید  در چند روز اول مقدار کمتری از پماد را مورد استفاده قرار دهید و در عرض چند روز مقدار آن را افزایش داده و به حد نرمال برسانید.

کار دیگری که برای رفع سردرد شدید می توانید انجام دهید این است که میزان کمتری از پماد را دور دیواره مقعد بمالید، به جای آن که کل پماد مصرفی را داخل مقعد بمالید. گلیسیرین تری نیترات از پوست نازک داخل مقعد بیشتر جذب جریان خون می شود. با استفاده از مقدار کمتری از پماد و مالیدن آن در دیواره مقعد می توانید از عوارض جانبی جلوگیری کنید. با این حال، این کار به اندازه مالیدن کل پماد مصرفی در داخل مقعد اثر بخش نیست. گاهی اوقات، پماد GTN باعث گیجی می شود، زیرا فشار خون را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این عوارض، پس از نشستن یا دراز کشیدن به آرامی از جای خود بلند شوید و مواد الکلی زیادی را مصرف نکنید.

داروهای دیگر

بعضی از مطالعات نشان می دهند که داروهای دیگری نیز به شل شدن عضله اسفنکتر مقعد و افزایش ارسال خون به این ناحیه و در نتیجه بهبود شقاق مقعد کمک می کنند. برای مثال، داروهای بلوک کننده کانال کلسیم مثل دیلتیازم . اثر بخشی این داروها به نظر بیشتر از پماد GNT نیست. این داروها گاهی اوفات برای افرادی تجویز می شود که نمی توانند پماد GTN را مورد استفاده قرار دهند.

تزریق بوتاکس به عضله اسفنکتر مقعد نیز باعث شل شدن این عضله و کمک به بهبودی شقاق مقعد می شود. این روش درمانی در موارد مشخص، برای مثال، وقتی روش های درمانی دیگر جواب نداده باشند، مورد استفاده قرار می گیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۳
sara saeedi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئيد با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و منزل چید فرم
www.chidform.com/

نمای چوب
ترمووود و چوب نمای شرکت بریج
www.bridgeco.ir/

شقاق چیست
همه چیز درباره شقاق
www.darmancolorectal.com/fissure

فیشر
همه چیز درباره فیشر
www.darmancolorectal.com/fissure


طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
www.webcando.ir/web-design/marketing-site-design.html